دستگاه تصفیه آب صنعتی
نوشته شده توسط : عاطفه

دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

امروزه برای حذف ناخالصی ها، مواد شیمیایی و جامدات موجود در آب، سیستم های تصفیه آب مختلفی وجود دارد. دستگاه تصفیه آب صنعتی یا همان آب شیرین کن صنعتی ویا دستگاه RO (سیستم اسمز معکوس) نسبت به دیگرسیستم ها قابلیت بیشتری برای از بین بردن ناخالصی ها دارد ، به همین دلیل بین صنعت گران از محبوبیت بیشتری برخوردار است.گاهی برای رسیدن به کیفیت مورد نظر آب مورد استفاده در صنایع، باید از چند سیستم تصفیه آب کمک گرفت، که البته این موضوع به کلی در دسترس می باشد نیز بستگی دارد. امروزه کارخانجات صنعتی به این موضوع آگاه هستند که اگر پساب ناشی از صنعت آنها به درستی دفع نشود می تواند تاثیر مخربی بر محیط زیست بگذارد جاییکه کارخانجات برخی کشورها به جرم عدم مدیریت مناسب فاضلاب، مجبور به پرداخت جریمه های سنگینی شده اند.

 

تاریخچه دستگاه تصفیه آب صنعتی

در حالی که اولین بار در سال 1748 توسط روحانی و فیزیکدان فرانسوی ژان آنتوان نولت کشف شد ،دستگاه تصفیه آب صنعتی همچنان پدیده ای باقی مانده بود که تا اواسط تا اواخر 1950 به آزمایشگاه منتقل شد ، زمانی که تعدادی یا محققان شروع به کشف روش های ساخت غشاهای نامتقارن با فناوری فیلم نازک کردند. با شروع قرن ، سیستم های اسمز معکوس بسیار پیچیده و کارآمدتر می شدند و با گذشت هر روز ، اسمز معکوس به قسمت بزرگتری از تولید ، تجزیه و تحلیل ، پردازش و تصفیه بسیاری از مایعات ، از همه مهمتر ، آب تبدیل می شود.

فرآیند مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی

فرآیند اسمز معکوس نوعی خاص از فیلتراسیون است که از یک غشای نازک و نیمه نفوذ پذیر با منافذ کافی برای عبور دادن و تصفیه آب خالص استفاده می کند. دستگاه تصفیه آب صنعتی مولکول های بزرگتر مانند نمک های حل شده (یون ها) و ناخالصی های دیگر مانند باکتری ها را فیلتر و از آب جدا می کند.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی با کمک یک پمپ فشار قوی مولکول های آب را از صفحات خود عبور می دهد و در نهایت آب باکیفیت مناسب و شیرین تولید می کند. این سیستم آلودگی ها و املاح نامطلوب را از بین می برد یا غلظت آنها را کاهش می دهد و آب تصفیه شده را برای استفاده های خاص تامین می کند.فناوری تصفیه اسمز معکوس بیش از یک قرن است که به رسمیت شناخته شده و از دهه 1960 تجاری شده است. کمترین ظرفیت آب شیرین کن صنعتی روزانه 3 متر مکعب می باشد و بیشترین ظرفیت آن تا 200000 متر مکعب در شبانه روز است.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و مواد آلی موجود در آب را از بین میبرد و آن را تا حد زیادی کم می کند. در نهایت آبی تمیز، باکیفیت و سالم تحویل می دهد.

با استفاده از آب شیرین کن صنعتی می توان کیفیت آب مصرفی را در صنایع حرارتی و برودتی افزایش داد و عمر مفید تجهیزات و وسایل را بالا برد. استفاده از آب شیرین کن صنعتی همچنین باعث کاهش رسوب گذاری و ترک خوردگی تجهیزات در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی می شود.

 

کاربرد آب شیرین کن در فرآیندهای صنعتی

کارخانجات تولیدی و صنعتی به صورت روزانه میزان آب مصرفی بسیار بالایی دارند. این کارخانجات از آب هم برای تولید و هم برای خنک کردن و شستشوی تجهیزات و محصولاتشان استفاده می کنند. تمیز کردن و شستشوی محیط کار و تجهیزات مورد استفاده ی این کارخانجات در جهت حفظ سطح بهداشت و ایمنی آن بسیار مهم است.

به دلیل این حجم مصرفی، بسیاری از صنایع در بخش های مختلف با کمبود آب مواجه هستند. این نیاز و مصرف بیش از حد آب در صنایع، برای مناطق شهری هم می تواند مشکل ساز باشد. به همین دلیل شرکت های آب برای مصارف بیش از حد هزینه و جریمه های سنگینی را در نظر می گیرند.

 

تجهیزات اصلی آب شیرین کن صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی به گونه ای طراحی و ساخته شده است که تا 95% آلودگی ها و ناخالصی های آب را از بین می برد.این دستگاه از غشاهای متعددی ساخته شده است. هر غشا یک صفحه ضخیم مارپیچ و نیمه نفوذ پذیر است. غشا در قطرهای 2 اینچ، 4 اینچ و 8 اینچ موجود است و قطرهای 4 و 8 اینچ بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

یک دستگاه تصفیه آب صنعتی از بخشهای زیر تشکیل شده است که هر کدام وظیفه مشخصی دارند:

1- پمپ فشار قوی: برای از بین بردن تمام آلودگی ها، ناخالصی ها، میکروب ها، املاح به فشار بالا نیاز است.

2- محفظه های تحت فشار: همان محفظه ای است که ممبران را نگه می دارد و معمولا از جنس استیل یا فایبر گلاس می باشد. آب خام ورودی بین ممبران و محفظه تحت فشار قرار می گیرد.

3- فیلتر شنی: شامل فیلتر شنی ، فیلتر میکرونی، فیلتر کربنی، که از ورود ذرات معلق بزرگتر از 5 میکرون جلوگیری می کند زیرا این ذرات به دستگاه آسیب می زنند. سختی گیر را نیز میتوان نوعی فیلتر شنی در این بخش به حساب آورد.

4- نمایشگر فشار ورودی و خروجی: باید حتما به فشار دستگاه توجه داشته باشید در غیر این صورت دستگاه آسیب می بیند و این نمایشگر شما را از فشار ورودی و خروجی آگاه می کند.

5- غشا نیمه تراوا: به آن ممبران نیز گفته می شود و با ایجاد فشار در جداره خارجی فشار باعث تصفیه و فیلتر آب می شود.

6- جریان سنج آب ورودی و آب تولیدی: باید جریان آب ورودی و آب خروجی تحت کنترل باشد. با جریان سنج میتوان به راحتی این کار را انجام داد. 7- لوله کشی فشار بالا از جنس استیل: لوله ها باید از جنس استیل باشند تا طی فرآیند آسیب نبینند و بر اثررسوب،گرفته و ترک خورده نشوند.

8- لوله کشی فشار پایین از جنسPVC

9- سیستم بازیافت انرژی جهت مصرف برق کمتر

 

کاربردهای آب شیرین کن صنعتی

امروزه نیاز به آب سالم و باکیفیت به شدت احساس می شود و آب شیرین کن های صنعتی این نیاز را برطرف می کنند. از آب شیرین کن صنعتی برای تولید آب بسیار تمیز در سیستم های آب آشامیدنی، دیگ های بخار صنعتی، فرآورمواد غذایی و آشامیدنی، تولیدات مواد آرایشی، تولیدات دارویی و نمک زدایی از آب دریا استفاده می شود.از دیگر کاربرد های سیستم تصفیه آب صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1) در صنایع و به عنوان مبادله کننده حرارت

2) دیگ های بخار

3) برج های خنک کننده

4) مبدل های حرارتی

5) تهیه آب مناسب برای مصارف کشاورزی

6) مرغداری ها و دامداری ها

7) کارخانجات فعال در صنایع مختلف

8) صنایع تولید مواد نوشیدنی

9) صنایع گاز، پتروشیمی و نیروگاه‎ ها

10) تهیه و تولید آب مورد نیاز برای دستگاه‌ های دیالیز در بیمارستان ها

 

 

مزایای دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی مزایای زیادی دارد. ازجمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف انرژی پایین

میزان بازدهی بالا

نیاز به حداقل شستشو

پایین بودن هزینه نگهداری سیستم

آسیب نرساندن به محیط زیست

پایین بودن هزینه نصب و راه اندازی

از بین برنده تمامی آلاینده ها و میکروب ها

امکان استفاده از آب های دارای حجم بالا مثل آب دریا

جداسازی کادمیوم، سرب، سیانید و آرسنیک موجود در آب

 

 

مراحل تصفیه آب در دستگاه آب شیرین کن صنعتی

تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای 4 مرحله کلی است:

1. پیش تصفیه آب

آب دارای آلودگی های زیادی است. برخی از این آلودگی ها باید قبل از وارد شدن آب به داخل دستگاه از بین بروند. این کار علاوه بر بالا بردن کیفیت آب باعث می شود عمر مفید دستگاه نیز افزایش پیدا کند.

2. پمپاژ با فشار بالا

در مرحله پیش تصفیه آب آلودگی ها و املاح موجود در آب از بین می رود اما یون ها و نمک های موجود در آن از بین نمی رود. بنابراین به فشار بیشتری نیاز است که این فشار با استفاده از پمپ فشار بالا تامین می شود. برای انتخاب پمپ درست باید میزان آلودگی موجود در آب و کیفیت آب خروجی را مد نظر داشته باشید.

3. فیلتراسیون

تصفیه نهایی آب با استفاده از فیلتر آب شیرین کن صنعتی انجام می شود. انتخاب فیلتر مناسب باعث می شود بازدهی دستگاه بالا برود و آب با کیفیت بیشتری تولید شود.

4. گند زدایی آب خروجی

در نهایت ممکن است هنوز میکروب ها و باکتری های درون آب از بین نرفته باشند. بنابراین باید از گند زدا استفاده شود تا این ویروس ها و باکتری ها از بین بروند و آب کاملا سالم و باکیفیت تولید شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: